Je bent niet ingelogd. De nieuwsbrief bevat mogelijk gebruikersinformatie, dus deze wordt mogelijk niet correct weergegeven.

Algemene Nieuwsbrief Wereldwinkels Nederland nr 240

Algemene Nieuwsbrief Wereldwinkels Nederland nr 240
 
header van nieuwsbrief
 

Algemene Nieuwsbrief Wereldwinkels Nederland nr. 240

 

Goede wc-rollen
PATERSWOLDE - Wereldwinkel Fair met Flair Paterswolde vierde in juni haar tweede lustrum op de huidige locatie. Het is alweer 10 jaar geleden dat wereldwinkel Fair met Flair verhuisde. Dit wilden de vrijwilligers niet ongemerkt voorbij laten gaan. De hele maand juni kregen de klanten bij besteding vanaf 10 euro een rol toiletpapier cadeau van ‘The Good Roll’. Daarnaast ging ook 10% van de winkelomzet van juni naar ‘The Good Roll foundation’. The Good Roll maakt 100% gerecycled en bamboe toiletpapier, zonder chloor, kleur- en geurstoffen. De missie van The Good Roll is simpel: Veilige en schone toiletten voor iedereen! De helft van de nettowinst wordt gedoneerd voor de bouw van toiletten in ontwikkelings-landen, met op dit moment de focus op Ghana. Wereldwinkel Paterswolde heeft naast de toiletrollen ook de keukenrollen en doosjes tissues tijdelijk opgenomen in zijn assortiment. ,,Klanten vonden het een mooi initiatief en menig cadeautasje met alle drie de items ging vlot over de toonbank”, aldus Karin
Korfage. ,,Om met The Good Roll Foundation te spreken: Let’s make the world less shitty!”

Dames van Wereldwinkel BrielleGift voor duofiets
BRIELLE – Wereldwinkel Brielle heeft eind 26 juni in het kader van het 25 jarig jubileum een donatie van 1500 euro uitgereikt aan de stichting Catharina, Thuis op Voorne. De gift is een bijdrage voor de aanschaf van een elektrische duofiets voor de bewoners van het Catharina gasthuis en Prinsenkwartier. Zo kan straks een vrijwilliger samen met een bewoner een stukje fietsen in de direct omgeving van Brielle. Wereldwinkel Brielle bedankt bij deze haar klanten die deze donatie mogelijk hebben gemaakt.

Foto: Wereldwinkel Brielle


Fietsjes voor wielerfeest
NAALDWIJK – Op 12 augustus in het in Naaldwijk één groot wielerfeest als de Tour de France Femmes door het Westland trekt. Wereldwinkel Naaldwijk haakt alvast aan bij het evenement door een ruime keuze aan fietsjes aan te bieden, in verschillende kleuren en maten. Volgens de wereldwinkel een ideaal verzamelobject of cadeau.

Sluiting Emmen
EMMEN – Op de website van Wereldwinkel Emmen zijn de volgende woorden te lezen: ‘Met pijn in ons hart laten we hierbij weten dat per 1 juli 2024 de winkel is gesloten’. Afgelopen maanden hield de wereldwinkel opheffingsuitverkoop.

Mundomi verhuisdSchooltje waar Mundomi nu showroom heeft
KATWIJK AAN ZEE – Fair trade importeur Mundomi is verhuisd. De showroom van Mundomi is nu te vinden in twee lokalen van een leegstaande school aan de Nolensstraat 1 in Katwijk aan Zee. Klanten zijn welkom op afspraak van donderdag tot en met zondag. Liefhebbers kunnen een bezoek aan de showroom met gemak combineren met een strandwandeling. Het strand is namelijk slechts een kwartiertje lopen vanaf Mundomi. Mundomi probeert de bedrijfsvoering zo voordelig mogelijk te houden zodat zoveel mogelijk geld ten goede kan komen aan de producenten.

Foto: Google Maps


COLUMN OVER ONZE WERELD VAN HOOP, STRIJD EN GLORIE

Een lesboek voor acties
column (180) van Hans Beerends

Wijnand Duyvendak voerde acties voor de kraakbeweging, GroenLinks en Milieudefensie. Sinds 2023 is hij projectdirecteur bij Milieudefensie. Terugkijkend op alle acties schreef hij een boekje over zijn ervaringen. Het aardige van dit boek is dat het zich niet beperkt tot een historische terugblik maar dat het diep ingaat op de werkwijze, de voorbereiding, het perspectief en uiteindelijk het effect van bepaalde acties. Welke acties waren succesvol en waarom? Wat zijn de valkuilen? Wat is de strategie van de tegenstander? Al die aspecten worden diepgaand behandeld en daarom is het ook een lesboek voor alle mensen die actie willen voeren.

Hij begint met twee campagnes rond het jaar 2000 waar ik ook nog aan mee gedaan, namelijk het bouwen van een dijk rond het congresgebouw in Den Haag waar een internationale milieuconferentie gehouden werd en het blokkeren van een vijfde vliegtuigbaan vanuit Schiphol. Het idee een Zanddijk te bouwen kwam nadat men geconstateerd had dat traditionele acties met veel spandoeken niet veel effect hadden. Maar hoe bouw je zo’n zanddijk, hoe lang mag dat bouwen duren, hoeveel vrijwilligers heb je nodig en niet te vergeten hoeveel zand en hoeveel zandzakken? Dat alles werd geoefend op het strand. Men kwam op 18 vrachtwagens met zand, 800 scheppen en 80.000 juten zandzakken. Uit heel Europa werden milieuactivisten uitgenodigd en op 18 november 2000 werd in een paar uur tijd een heuse zanddijk gebouwd, waarna alle activisten feestend en dansend de dag afsloten. In de pers werd de actie bejubeld en zowel publieke opinie als overheid werden zich meer bewust van de noodzaak van wettelijke milieumaatregelen.

Een andere succesvolle actie was het tegenhouden van een vijfde vliegbaan vanuit Schiphol. Daartoe werd een stuk land gekocht, daar waar de baan zou komen en op dat land werd een bos aangelegd. Duizenden vrijwilligers kochten en planten een boompje en om de paar maanden kwamen ze kijken hoe hun boompje groeide. Schiphol bracht Milieudefensie voor de rechter maar deze besliste in eerste instantie in het voordeel van de milieuorganisatie. Pas na 8 jaar kreeg Schiphol in hoger beroep gelijk.

Deze en andere beschreven acties laten zien dat een gedegen voorbereiding noodzaak is, dat je liefs veel vrijwilligers laat meedoen en dat de actie sympathie krijgt en aanslaat bij de publieke opinie. Daarvoor is ‘timing’ nodig. Op welke tijdstip en onder welke voorwaarden voer je een bepaalde actie? Daarnaast ‘framing’, een term uit de marketingwereld die te maken heeft met: onder welke slogan voer je een actie? Bij Schiphol was dat duidelijk ‘weg met het lawaai en de stank’. Door de activisten werd de baan ook ‘De Bulderbaan’ genoemd. De tegenstander, ook niet gek, noemde de baan de milieubaan want, zo probeerde Schiphol de mensen wijs te maken, met meer banen verlaag je de milieuschade.Cover van boek Recept voor maatschappelijke verandering

Zo staan er reeksen acties in dit boek en elke actievoeder kan hier zijn voordeel mee doen. In het voorwoord schrijft Wijnand: ,,Ik ga in dit boek op zoek naar de bouwstenen van politieke actie en naar de dynamiek van maatschappelijke verandering”. Wat mij betreft is hij daar in geslaagd.

Wijnand Duyvendak
Recept voor maatschappelijke verandering
Uitgever: Hollands Diep 
ISBN: 9789048871704

Foto: Uitgever Hollands Diep


Hans Beerends 
 

--------------- // ---------------

Deze nieuwsbrief is een uitgave van Wereldwinkels Nederland

Copy voor deze nieuwsbrief aanleveren via:


24 juli 2024

Wereldwinkels Nederland
KvK 56006144
www.wereldwinkelsnederland.nl ,
 

Geen interesse meer in onze nieuwsbrief? Klik hier om uit te schrijven

Email built with AcyMailing